ნიკოლოზ ბარათაშვილის ხიდი — ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ინფრასტრუქტურული ობიექტია, რომელიც თბილისს აკავშირებს ქალაქის ცენტრალურ ნაწილსა და ისტორიულ უბნებთან, როგორებიცაა ავლაბარი და ჩუღურეთი. ხიდი მასშტაბურ არქიტექტურულ ნამუშევარს წარმოადგენს, რომელიც 1965 წელს აშენდა. მისი დაგეგმარება და კონსტრუქცია შოთა ყავლაშვილისა და ვლადიმერ ქურთიშვილის მიერ მომზადდა, ხოლო ინჟინერების იყო გ. ქარცივაძე.
მრავალწლიანი ისტორია ჰქონდა იმ ადგილს, სადაც დღეს ბარათაშვილის ხიდია. XIX საუკუნეში ამ ადგილზე ფუნქციონირებდა ბორანი, რომელიც მდინარე მტკვარზე დადიოდა და ქალაქის სხვადასხვა ნაწილს აკავშირებდა. სწორედ ამ ბორანს ყოველდღიურად 2000-მდე მგზავრს გადაჰყავდა, რაც ბევრად აღემატებოდა ვერის ხიდზე სიარულის ოდენობას. ბორანი განსაკუთრებული პოპულარობით სარგებლობდა, რადგან იგი სწრაფად და ეფექტურად უკავშირდებოდა ქალაქის ძირითად ნაწილებს.
მუხრანის ხიდი, რომელიც 1911 წელს აშენდა, იყო ერთ-ერთი პირველი შადრევანი ხიდი იმ პერიოდისთვის. მისი პროექტი ცნობილმა რუსმა ინჟინერმა ევგენი პატონმა შექმნა. მისი რკინის კონსტრუქცია და ორიგინალური თაღოვანი სტრუქტურა იყო იმ დროის ერთ-ერთი გამორჩეული მიღწევა, ხოლო პროექტის განხორციელება მოწინავე ინჟინრული ნოვაციებით ხასიათდებოდა. ხიდის რკინის დეტალები დამზადდა ნიჟნი ნოვგოროდში, ხოლო ხიდის სავალი ნაწილი ავსტრალიიდან იმპორტირებულმა ევკალიპტის ხის ძელაკებმა შეავსო.
1965 წელს მუხრანის ხიდი დაიშალა, და მის ადგილზე თანამედროვე ნიკოლოზ ბარათაშვილის ხიდი აიგო. ეს ორიარუსიანი ხიდი შედგება სამი მთავარი მალისაგან აგებული კონსტრუქციისგან და მისი სიგრძე 160 მეტრს, ხოლო სიგანე — 26 მეტრს შეადგენს. აღსანიშნავია, რომ ბარათაშვილის ხიდი თავისი ფუნქციური და არქიტექტურული მახასიათებლებით არის უნიკალური.
ბარათაშვილის ხიდი გამოირჩევა ორიგინალური არქიტექტურული გადაწყვეტილებებით. იგი ორბურჯიანი ხიდია, რომლის ზედა იარუსი ავტომობილების მოძრაობისთვის არის განკუთვნილი, ხოლო ქვედა იარუსი — ქვეითად მოსიარულეთათვის. გარდა ამისა, ქვედა ნაწილში განთავსებულია საზოგადოებრივი დანიშნულების სივრცეები, რაც ხიდს დამატებით ფუნქციონალურობას სძენს.
ნიკოლოზ ბარათაშვილის ხიდი არა მხოლოდ მთავარი სატრანსპორტო არხია, არამედ მნიშვნელოვანი კულტურული და ისტორიული ღირებულება აქვს თბილისისთვის. მისი მდებარეობა, რომელიც დაკავშირებულია ცენტრალურ ნაწილთან და ისტორიულ უბნებთან, ქმნის ერთგვარ შემაკავშირებელ რგოლს სხვადასხვა კულტურული და სოციალურ-ეკონომიკური უბნებისგან.
#drpkhakadze #davidiani #shenitbilisi
მასალის გამოყენების პირობები